De creatie van een beha - op bezoek in het atelier van Miss Mary

24 Oct 2018 8:12 AM
Annica Svensson

In tegenstelling tot de meeste andere textielbedrijven in Zweden beschikt Miss Mary op haar hoofdkantoor zowel over een ontwerpafdeling als een naaiatelier voor het testen van nieuwe modellen. In het artikel van vandaag bezoeken wij het beha-atelier waar ons team werkt aan de perfecte pasvorm van uw volgende Miss Mary beha.


Al sinds de onderneming meer dan 60 jaar geleden werd opgericht bevindt het atelier van Miss Mary zich centraal in de textielstad Borås. Op de bovenste verdieping van het Textile Fashion Center werkt ons personeel in een open kantoorlandschap met een heerlijke lichtinval door de grote dakramen. Een groot deel van de ruimte wordt in beslag genomen door onze ontwerpafdeling met bijbehorend beha-atelier. Deze afdeling gaan we hier nader bekijken.

Een kijkje van buitenaf in onze ontwerpafdeling in het Textile Fashion Center in Borås.


Hier worden nieuwe modellen ontworpen en voor productie gereed gemaakt. Een gespecialiseerde coupeuse en een technisch coupeuse die ook les geeft aan de Textielacademie (specialisatie lingerie) maken uitgewerkte modellen. Samen hebben deze vrouwen meer dan 120 jaar waardevolle ervaring in het maken van beha’s. Hiervoor is geavanceerde kennis nodig omdat het ontwerpen en produceren van beha’s iets heel anders is dan het maken van de meeste andere kleding. In een serie artikelen zullen we meer vertellen over de kunst van het maken van beha’s en de sluier van onze beroepsgeheimen oplichten. Eerst gaan we het hebben over het ontwerp en de belangrijke rol van de modeliste en van het naaien van testkleding.

”De ontwerpafdeling beschikt over 120 jaar gespecialiseerde deskundigheid in het maken van beha’s”


De magie vanuit de visie van een styliste en de techniek van een modeliste


A Een styliste is verantwoordelijk voor het bijhouden van trends en kleuren, het kiezen van materialen en het creëren van een samenhangende collectie door het tekenen van kledingstukken. De keuze van het materiaal is enorm belangrijk, zowel voor de pasvorm als voor de steun die een beha kan geven. De visie van de styliste wordt vervolgens concreet gemaakt door de modeliste die de schakel is tussen ontwerp en productie. De modeliste tekent het patroon en de constructie van de beha.


Bij Miss Mary waren de functies van styliste en modeliste vroeger gescheiden, maar sinds enkele jaren zijn ze geïntegreerd. Onze stylistes werken ook als modeliste en zijn verantwoordelijk voor de hele keten van tekening tot definitieve pasvorm. Dit maakt dat er hoge technische eisen aan onze stylistes worden gesteld en dat hun jarenlange gespecialiseerde deskundigheid op het gebied van beha’s een grote rol speelt.

”Het maken van een beha is precisiewerk en elke beha wordt met de hand in elkaar gezet.”


Voor sommige collecties hebben wij een beroep gedaan op een gastontwerper, bijvoorbeeld Lars Wallin die de eerste collectie voor onze exclusieve lingerieserie Visionary heeft ontworpen. Nadat Lars het ontwerp had gemaakt en het materiaal had gekozen hebben onze modelistes het patroon geconstrueerd, de pasvorm ontwikkeld en het misschien wel meest tijdrovende proces van de hele keten verzorgd: het graderen. Wat is graderen?


”Onze stylistes werken ook als modeliste en zijn verantwoordelijk voor de hele keten van tekening tot definitieve pasvorm.”

Hier zien we Marie-Louise, die werkt als modeliste en styliste, bij het invoeren van een patroonschets in de computer.


Een minutieus handwerk


Nadat de modeliste het patroon heeft ontworpen, moet het worden gegradeerd, d.w.z. dat het patroon moet worden aangepast aan alle andere maten waarin de beha moet worden geproduceerd. Omdat een beha een dubbel matensysteem heeft (elke omtrekmaat heeft meerdere cupmaten) moet een beha verkrijgbaar zijn in enorm veel maten, vergeleken met bijvoorbeeld een jurk, een jas of een hemd. Het is niet ongewoon dat een beha verkrijgbaar is in 75 maten!


Een bekwame modeliste kan de beha zo graderen dat de pasvorm in alle maten even goed is, of de draagster nu kleine of grote borsten heeft, of een kleine of grote rugomtrek. De modeliste beoordeelt of het materiaal ook sterk genoeg is voor grote maten, hoeveel het zal uitrekken als het elastisch is en of er behoefte is aan smallere of bredere schouderbandjes, en nog veel meer.

”Een bekwame modeliste kan een beha zo graderen dat de pasvorm in alle maten even goed is”


Afhankelijk van de manier waarop de beha is ontworpen kan het graderen efficiënt en soepel verlopen, maar modellen kunnen ook heel gecompliceerd te zijn waardoor je soms helemaal opnieuw moet beginnen! In het ergste geval zelfs meerdere keren. Soms heb je een fantastisch materiaal gevonden dat je wilt gebruiken voor een nieuw getekende beha, die je bijvoorbeeld wilt maken in cupmaat H. Tegelijkertijd weet je dat het materiaal dat je zo graag wilt gebruiken niet sterk genoeg is voor een zo grote cupmaat. Dan zijn er twee mogelijkheden: het materiaal behouden maar in een minder breed cupassortiment, of het model behouden maar ander materiaal gebruiken.


”Als een beha 75 maten heeft moeten er 2400 patroondelen worden getekend”


Een beugelbeha in standaarduitvoering kan bestaan uit ca 35 delen en al deze delen moeten worden aangepast voor elke maat. Als een beha zal worden verkocht in 75 maten, betekent dit dat er 2400 delen moeten worden gegradeerd. Zelfs als dit wordt gedaan met een gradeerprogramma, doet het programma niets automatisch, maar elke ronding en elk patroondeel moet met de hand worden getekend. Dit is het meest tijdrovende proces op de ontwerpafdeling. Kwaliteit kost nu eenmaal tijd.


”Voor optimale controle over de pasvorm doen onze modelistes al het graderen zelf”


Niet als alle anderen


De manier van graderen en het construeren van patronen verschillen sterk van bedrijf tot bedrijf in de kledingbranche. Sommige bedrijven hebben ontwerpers die kledingschetsen maken en daarna het maken van patronen, het graderen en de maatlijsten overlaten aan een extern bedrijf of een externe leverancier. Andere bedrijven ontwerpen en tekenen het patroon zelf in één maat, maar laten het graderen uitvoeren door iemand anders. Bij beha’s is het gebruikelijk om het graderen om de andere maat uit te voeren en om de computer de tussenmaten te laten uitrekenen. De kwaliteit van het graderen is beslissend voor de pasvorm van een beha in alle maten. Daarom bestaat er veel verschil tussen goedkopere merken en kwaliteitsbeha’s. Bij Miss Mary graderen wij elke maat met de grootste nauwkeurigheid. Het mag de tijd kosten die nodig is om perfect te zijn.

”De nieuwste techniek vergemakkelijkt het werk maar kan nooit het handwerk vervangen”


Wij hebben er ook voor gekozen om het hele proces in ons eigen beha-atelier uit te voeren, zodat we in elke fase de grootst mogelijke controle hebben. Onze stylistes, modelistes en technisch coupeuses werken nauw samen om er zeker van te zijn dat al onze kleding echt zit zoals het moet en bij het dragen comfortabel voelt, ongeacht de maat…

Het patroon voor een beha is in karton uitgesneden en wordt in de computer ingelezen.


Naaitest in het atelier in Borås


Tegenwoordig is het heel ongebruikelijk dat een confectiebedrijf de naaitests nog in Zweden laat uitvoeren. In de jaren 90 hebben veel bedrijven dit proces naar het buitenland verplaatst. Hier is Miss Mary een uitzondering en daar zijn we erg trots op!

Een klassieke industriële naaimachine die wordt gebruikt voor een gewone rechte zoom.


Het beha-atelier op onze ontwerpafdeling is volledig uitgerust met alle typen machines die nodig zijn om alle speciale naden op een beha te naaien – van gewone rechte zomen tot platte zomen, van drievoudige zigzag tot Franse overlock, van dekzoom tot passepoal en nog veel meer. Een gewone beha heeft ca 60 zomen en er zijn 65 verschillende handelingen nodig om alle delen in elkaar te zetten. Zo wordt bijvoorbeeld de beugel met de hand in de beugelband geschoven.

”Een technisch coupeuse zoals Eivor, met 20 jaar ervaring in het naaien van beha’s, is voor een bedrijf van onschatbare waarde”


Nadat het patroon is getekend, print de modeliste het patroon uit en snijdt de stof in de maat van de patroondelen. De modeliste maakt ook een legtekening, d.w.z. bepaalt hoe de afzonderlijke patroondelen op de stof moeten worden gelegd om zo weinig mogelijk materiaal te gebruiken. Hoe minder materiaal er verloren gaat, hoe beter. In ons atelier naaien onze technisch coupeuses Eivor en Marie daarna proefmodellen van alle nieuwe beha-modellen en werken daarbij samen met de modelistes om tijdens het hele proces aanpassingen en verbeteringen aan te brengen. We beginnen met het in elkaar zetten van een beha met cupmaat B en controleren of die goed zit. Vervolgens maken we een cupmaat C enzovoort, in steeds grotere maten.

”Eén enkele beha heeft ca 60 zomen en er zijn 65 verschillende handelingen nodig om alle delen in elkaar te zetten”


De kunst om te weten of een beha goed zit


Om een beha een optimale pasvorm te geven is het niet voldoende om hem op een paspop te testen. Hij moet worden getest op een echt lichaam zodat we kunnen zien hoe hij tijdens beweging zit, voelt en functioneert. Daarom bellen we vrouwen van verschillende grootte die naar ons atelier komen om te passen. Vaak moeten we een model na het passen meerdere keren opnieuw in elkaar zetten om het in alle standen perfect te laten zitten. Bij het graderen tussen kleine en grote cups kunnen er onderweg veel verschillen ontstaan. Cupmaat B en cupmaat H stellen heel verschillende eisen aan de constructie en het materiaal.


Om alles zo goed mogelijk te laten functioneren moet iedereen op de ontwerpafdeling heel nauw samenwerken. Iedereen is van elkaar afhankelijk, net als van de vrouwen in de testgroep. Verder moeten de modelistes hun werk onderling synchroniseren en ongeveer even ver zijn met het pasvormwerk, zodat de proefpersonen die naar het atelier komen meerdere beha-modellen uit de collectie kunnen passen. Dit hele proces van passen en aanpassen kan enige tijd duren.


”We hebben onze methode en ons ontwerpproces 60 jaar verfijnd en getest”


Als de beha-modellen in alle maten gereed zijn, sturen we een perfect, exact genaaid kledingstuk van een bepaalde maat, een patroon en een nauwkeurige beschrijving naar onze fabriek. Als van elke maat een exemplaar genaaid is, reist een technisch coupeuse samen met onze materiaalinkoper en kwaliteitstechnicus naar de fabriek om alle proeven door te nemen, samen met onze collega’s ter plaatse. Alle maten worden getest en gemeten om te controleren of ze overeenkomen met de maatlijsten en nergens afwijken. Dit is heel belangrijk omdat onze producten online worden verkocht. De klant moet op de maattabellen kunnen vertrouwen.

Het nogmaals testen van de kleding in deze fase geeft ons de mogelijkheid om er echt voor te zorgen dat de kleding die u thuis ontvangt helemaal goed is. Het is wel eens voorgekomen dat wij bepaalde beha-modellen hebben vastgehouden en de lancering hebben uitgesteld tot een volgende collectie om nog wat aan de pasvorm te kunnen verbeteren.


…En wat gebeurt er daarna?


Meerdere tests en metingen zijn niet voldoende. Om zeker te zijn van de beste kwaliteit maken we gebruik van een testpanel met een twaalftal vrouwen die gedurende enkele weken een kant-en-klaar proefkledingstuk gebruiken en dragen zodat we zeker weten dat het materiaal houdt en bijvoorbeeld niet pluist of lelijk wordt, dat de beha niet gaat schuren of scheef trekt.


”Een beha wordt altijd getest door een testpanel voordat hij in productie wordt genomen.”


Verder wordt het kledingstuk een groot aantal keren gewassen. Daarna bespreken we in een afsluitende collectievergadering wat iedereen van alle beha-modellen vindt. We brengen eventueel laatste veranderingen aan voordat we op de knop drukken om de echte productie in gang te zetten.

Elk beha-model van Miss Mary dat u de laatste jaren gekocht hebt, is door de handen van deze vrouwen gegaan. Vanaf links Anne (styliste/modeliste), Marie-Louise (styliste/modeliste), Eivor (technisch coupeuse), Marie (technisch coupeuse), Ing-Marie (styliste/modeliste).


In dit ontwerpproces dat wij in meer dan 60 jaar hebben verfijnd, hebben wij een methode ontwikkeld waardoor wij de foutenmarge zoveel als maar mogelijk is hebben verkleind. Voor ons is kwaliteit meer dan alleen maar een woord dat we gebruiken omdat het goed klinkt. We hebben het in het hele productieproces geïntegreerd. Niet voor niets hebben we ervoor gekozen om zoveel fasen in te bouwen en om het graderen en testen in Borås te houden. Maar uiteraard is niemand helemaal perfect, dus als het een keer zou voorkomen dat u niet tevreden bent over uw Miss Mary product hopen wij echt dat u contact opneemt met onze klantenservice zodat wij u kunnen helpen. U hebt altijd 100 dagen de tijd om te ruilen of om uw aankoop ongedaan te maken. Alle feedback, positief of negatief, helpt ons om uw perfecte beha te creëren.


In toekomstige artikelen zullen we meer vertellen over het proces van het construeren van een beha, dus vergeet niet om gauw weer onze blog te bezoeken. Schrijf gerust in het commentaarveld als er iets is dat u altijd al had willen weten over onderkleding en waarvan u wilt dat wij het in de blog bespreken. Tot gauw.

You may also like