Wie is Mary? De vrouwen achter het merk

31 Mar 2020 8:42 AM
Annica Svensson

Wat zou Miss Mary zijn zonder al die fantastische vrouwen? Niet alleen u, onze gewaardeerde klanten, maar ook alle vakkundige medewerksters. Het is een feit dat we niet eens zouden bestaat als er niet een zekere Mary was geweest. Ja, we hebben onze naam te danken aan een echte vrouw. We willen u graag laten kennismaken met enkele van de vrouwen achter Miss Mary of Sweden.


We investeren veel tijd in het geven van informatie over onze mooie producten, waar we echt trots op zijn. Maar niet minder trots zijn we op onze medewerksters. Zonder hen hadden we nooit de kwaliteit kunnen aanbieden die we nastreven, zowel qua producten als qua service. Daarom willen we hier wat vertellen over de gezichten achter het merk, de vrouwen die ervoor zorgen dat een beha van Miss Mary de hele weg aflegt van ontwerpschets tot kant-en-klaar verpakt product.

Wist u dat een beha van ons die u in uw handen houdt nagenoeg alleen door de handen van andere vrouwen is gegaan? Van onze stilistes en patroonmaaksters tot onze naaisters en coupeuses, van degenen die onze producten verpakken tot onze klantenservice, Miss Mary of Sweden bestaat uit hardwerkende, fantastische vrouwen.

Een fantastisch team medewerkers van Miss Mary of Sweden in december 2019.


De vrouw met wie alles begon


Als Marwel Rydström er niet geweest was, had je vandaag de dag nooit kleding van Miss Mary kunnen dragen. Marwel, of Mary zoals ze genoemd werd, stichtte het bedrijf al in 1957 samen met haar man, Ingemar Rydström.


De eerste jaren heette het bedrijf Marys Modehuis en werd er per postorder damesconfectie verkocht. Damenondergoed, waar we nu mee worden geassocieerd, werd pas in 1962 gelanceerd en dat was direct een enorm succes. Lees hier meer over de collectie.

De vrouw met wie alles begon: Marwel ”Mary” Rydström


De japonnen, mantels en andere kleding werd genaaid in het atelier, d.w.z. dat het hele kledingstuk werd genaaid door één naaister, in de woonplaats Borås. Dat stond bekend als ”Rechtstreeks van de naaister thuisbezorgd”. De kleding was van hoge kwaliteit met een lagere prijs dan soortgelijke kwaliteitsmerken. Voordat het bedrijf werd opgericht had Marwel al veel kleding ontworpen en gemaakt voor vriendinnen en kennissen. Met het nieuw opgerichte bedrijf kon ze nu haar creaties ook aanbieden aan een bredere klantenkring en een groter publiek. Door de tussenhandel en de winkels over te slaan konden de prijzen laag worden gehouden dankzij rechtstreekse verkoop via een eigen catalogus.

N het begin heette het bedrijf ”Marys Modehuis”


Vrouwelijk management


Ook al was Marwel niet zelf directeur (haar man Ingemar was de eerste directeur van het bedrijf), het waren haar creatieve visie en collectie die ten grondslag lagen aan de uitstraling en het gevoel van het merk Miss Mary. Onze eerste vrouwelijke directeur, Zora Eliasson, begin in 2007. Toen zij in 2013 afscheid nam was het de beurt aan onze huidige directeur Elisabet Sandström om de leiding over te nemen en zij ontwikkelde het bedrijf van een klassiek postorderbedrijf tot het moderne internethandelsbedrijf dat we nu zijn. Als u ons volgt op Facebook of Youtube hebt u vast al kennis gemaakt met Elisabet in een van de populaire filmclips waarin zij haar favoriete kleding presenteert.

Tegenwoordig verkopen we via onze eigen internetwinkel of via de webwinkels en catalogi van onze dealers, maar in Zweden en in Noorwegen bestaat de catalogus nog steeds en hij is erg populair. Als je hem doorbladert zul je zien dat hij op pagina 2 altijd een korte kroniek bevat van onze huidige directeur Elisabet Sandström. Deze inleiding is geen nieuw idee. Dit type tekst was een onderdeel van bijna alle catalogi van Miss Mary, vanaf het begin. In de tijd toen Marwel als ontwerpster en creatief leider werkzaam was bij Miss Mary, van de jaren 50 tot de jaren 80, werden ze door haar geschreven en ondertekend met ”Groeten van Miss Mary”. Het is ontroerend om die teksten nu weer eens te lezen. Hieronder een kleine selectie uit catalogi uit de jaren 70.

De cataloguskroniek werd ook een aantal jaren geschreven door de bekende lingerieontwerpster en beha-goeroe Camilla Thulin die bijna 10 jaar voor Miss Mary werkzaam was.

De kroniek van Camilla Thulin in de wintercatalogus van 2008

Ons ontwerpteam in Borås – Marie-Louise Asphäll, Anne Nero en Ing-Marie Axelsson.


De kern van de activiteiten van Miss Mary is natuurlijk onze collectie – tegenwoordig vooral beha’s en andere lingerie. Het creëren van lingerie is geen werk voor één persoon. Het vereist nauwe samenwerking tussen de stiliste, de modelleuse (degene die de patroondelen maakt en verantwoordelijk is voor de pasvorm in alle maten) en de coupeuse van testkleding.


Wij hebben gekozen voor vrouwelijke patroonmaaksters die verantwoordelijk zijn voor de pasvorm en het comfort, omdat je als vrouw weet hoe ongemakkelijk het is om de hele lange dag een slechtzittende beha te dragen. We maken gebruik van proefmodellen en een testpanel met vrouwen, maar we testen onze producten ook op onszelf. Het is belangrijk om echt achter de pasvorm en de kwaliteit te kunnen staan! Lees hier meer over onze ontwerpafdeling en over de kunst van het creëren van een beha.


Van vrouwen voor vrouwen – maar dan echt


In tegenstelling tot veel andere lingeriemerken maakt Miss Mary het idee ”Van vrouwen voor vrouwen” helemaal waar, met ziel, hart en collectie. Onze producten zijn niet gemaakt vanuit een mannelijk perspectief met sexy kleding die vooral tot doel heeft om aantrekkelijk te zijn en te verleiden. De typische Miss Mary-klant kleedt zich zoals zij zelf goeddunkt. Ze is zelfbewust en houdt van mooie kwaliteitslingerie die steun geeft waar dat nodig is, een fantastische pasvorm heeft en bijzonder comfortabel is om te dragen. Ons doel is om beha’s te maken met een pasvorm die zo goed is dat je er niets van merkt. Het leven is te kort voor oncomfortabel ondergoed maar het is nooit te laat om comfortabele lingerie te gaan dragen, of niet soms?

Als u wat onzeker bent over hoe u ervoor kunt zorgen dat uw lingerie echt comfortabel zit, adviseren we u om contact op te nemen met onze klantenservice. Het grootste deel van onze klantenservice bevindt zich op ons hoofdkantoor in Borås (we hebben ook nog een klantenservice in Noorwegen) en wordt geleid door Ida Hallberg. We vinden het belangrijk dat onze klantenservice wordt gerund door vrouwen omdat veel klanten het bezwaarlijk vinden om met een onbekende man te praten over buste en beha’s. Hieronder een deel van ons klantenserviceteam. Van links naar rechts: Frauke, Leontine, Emma en Jessica.

Zonder u, onze klanten, hadden we natuurlijk niet kunnen doen wat we het liefst doen, namelijk andere vrouwen ondersteuning geven. Niets maakt ons trotser, niets geeft ons meer energie, niets maakt ons dankbaarder dan te weten dat de kleding die we creëren verschil maakt in het leven van zoveel vrouwen.


Bedankt voor meer dan 60 jaar van liefde, bedankt voor wie jullie zijn. Vergeet niet dat jullie absoluut uniek en fantastisch zijn en dat jullie lingerie dragen zoals jullie zelf goeddunkt.

You may also like